Dikkat Edilmesi Gereken Hususlar
- Sınıf risk haritası formu çoğaltılarak öğrencilere dağıtılmamalıdır.
- Sınıf risk haritası ve okul risk haritası formlarında sütunlarda ekleme/çıkarma yapılmamalıdır.
- Risk haritasında yer alan risk alanları, objektif değerlendirmeyle belirlenebilecek durumlar dikkate alınarak hazırlanmıştır. Sınıf rehber öğretmeni sınıf risk haritasını; gözlem, öğrenci bilgi formları, görüşmeler, e-okul raporları/listeleri ve uyguladığı bireyi tanıma tekniklerinin (yaşam pencerem vb.) verileri ile doldurmalıdır.
- Özel yetenekli tanısı olan ve yetersizlik alanında özel eğitim raporu olan sütunları doldurulurken RAM tarafından tanılanmış olmasına, RAM Özel Eğitim Değerlendirme Kurulu raporu bulunmasına dikkat edilmelidir. (e-Okul raporlar bölümünden "Özel Eğitim Gereksinimi Olan Öğrenciler Listesi"ne bakınız.)
- Süregelen hastalığı olan ve ruhsal hastalığı olan sütunları doldurulurken bireyin "sağlık raporu" olması hususuna dikkat edilmelidir.
- "Danışmanlık Tedbir Kararı" ve "Eğitim Tedbir Kararı" sütunları doldurulurken yetkili mercilerce verilmiş kararın olmasına dikkat edilmelidir.
- Elde edilen bilgiler ile risk grubunda olduğu belirlenen öğrenciler de çalışmalara dahil edilir. Örneğin özgüven eksikliği olan, antisosyal davranış gösteren, okula karşı olumsuz tutum sergileyen, sınıfta dışlanan, akran zorbalığına maruz kalan, şiddet eğilimi olan, ailesinin olanaklarından dolayı sosyal yaşantı eksikliği olan, istismar türlerine (fiziksel, cinsel, duygusal, ekonomik) maruz kalan, anne baba tutumları dolayısıyla olumsuz davranış gösteren, ihmal türlerine (duygusal, fiziksel, eğitim, sağlık) maruz kalan, alkol, madde ya da teknoloji bağımlılığı olan öğrenciler vb.
- Sınıf risk haritasının bir örneği okul rehberlik ve psikolojik danışma servisine iletilmeli bir örneği sınıf rehberlik dosyasında muhafaza edilmelidir.
- Okul risk haritası, okul rehber öğretmeni/psikolojik danışmanı (birden fazla rehber öğretmen/psikolojik danışman varsa koordinatör rehber öğretmen/psikolojik danışman) tarafından yoksa okul rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri yürütme komisyonu tarafından sınıf risk haritaları birleştirilerek hazırlanmalı ve okul müdürü tarafından Çubuk RAM'a resmi yazıyla gönderilmelidir.
Sınıf ve okul risk haritalarından elde edilen verilere göre "risk altında bulunan öğrencilere yönelik çalışmalara" okul rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri programında yer verilmeli, özel hedefler belirlenirken risk haritası mutlaka dikkate alınmalıdır.
Öğrencilerin bir bütün olarak gelişimlerini desteklemek ve gelişimlerini olumsuz yönde etkileyebilecek risk etmenlerini azaltmak, koruyucu etmenleri artırmak amacıyla sunulan gelişimsel ve önleyici hizmetler bağlamında sınıf rehberliği çalışmaları titizlikle yürütülmeli, sınıf rehberlik programı kapsamındaki etkinlikler uygulanmalıdır.
OKUL RİSK HARİTASI FORMU İNDİRME
MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMA HİZMETLERİ YÖNETMELİĞİ
Eğitim kurumu müdürünün görev, yetki ve sorumlulukları
MADDE 18 – (1) Eğitim kurumu müdürü rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerine ilişkin aşağıdaki görevleri yapar:
m) Her yıl kasım ayı içerisinde sınıf rehber öğretmenlerinin iş birliğinde rehberlik ve psikolojik danışma servisince oluşturulan okul risk haritasını eğitim kurumunun bağlı bulunduğu rehberlik ve araştırma merkezine ulaştırır.
Rehber öğretmen/psikolojik danışmanın görevleri
MADDE 21 – (1) Eğitim kurumlarında rehber öğretmen/psikolojik danışman gelişimsel ve önleyici hizmetler, iyileştirici hizmetler ve destek hizmetlere ilişkin görevlerini yerine getirir.
(4) Destek hizmetler; b) Program yönetimi çalışmaları kapsamında; 3) Her yıl kasım ayı içerisinde sınıf rehber öğretmenleri tarafından bir örneği rehberlik ve psikolojik danışma servisine iletilen risk altındaki öğrencilere ait verileri birleştirerek eğitim kurumuna ait risk haritasını oluşturur.
Sınıf rehber öğretmeninin görevleri
MADDE 23 – (1) Sınıf rehber öğretmeni aşağıdaki görevleri yapar:
d) Her yıl kasım ayı içerisinde sınıfında bulunan risk altındaki öğrencilere ait verilerin bir örneğini rehberlik ve psikolojik danışma servisine iletir.
ğ) Risk altında olan öğrencileri fark ettiğinde, gerekli desteği almaları için rehberlik ve psikolojik danışma servisini bilgilendirir.